5 2 vasten dieet

Het 5 2 vasten dieet is een dieet waarbij je 2 keer per week een caloriearm dieet volgt. De overige 5 dagen mag je normaal eten. Mensen die 7 dagen per week een caloriearm dieet volgen, houden dit vaak niet vol. Met het 5 2 vasten dieet hoef je maar twee dagen per week te diëten. Veel mensen kunnen hierdoor een dieet langer volhouden en hun streefgewicht makkelijker bereiken.

5 2 vasten dieet voor het voorkomen van ziekten

Wij hebben allemaal het IGF-1, het Insuline-gelijkende GroeiFactor. Dit hormoon is van belang voor de groei als we jong zijn. Echter, zodra we ouder worden zijn lagere hoeveelheden van dit hormoon veel gezonder. Er zou nu bewijs zijn dat mensen met lagere hoeveelheden, een verminderde kans hebben op het ontwikkelen van kanker. Vasten zou hierbij helpen. Het patroon van regelmatig vasten zou de hoeveelheden lager kunnen houden.

Afslanken en slank blijven

Ons lichaam is er op ingesteld om te kunnen omgaan met perioden van minder eten en omgekeerd. Daarom geloven wetenschappers dat een paar keer per week vasten een manier is om gezond te zijn en om ouderdomsverschijnselen tegen te gaan. Ook zou je makkelijk kunnen afvallen én slank blijven na een dieet. Het dieet dat je volgt is er op ingesteld dat jij alle belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft binnenkrijgt.

Meer energie en minder honger

Het resultaat van dit dieet is dat jij je energieker gaat voelen en alerter gaat worden. Ook heb je minder last van een opgeblazen gevoel. Op de vastendagen eet je voornamelijk eiwitrijke voeding, gezonde vetten (zoals noten), groenten en fruit. Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat jij je vol voelt, waardoor je minder honger hebt. Hiermee voorkom je dat je teveel gaat eten. Op de vastendagen eet je immers minder koolhydraten, waardoor het lijkt alsof je juist meer honger zult krijgen. Op de overige 5 dagen eet je normaal en gezond.

Het is veel makkelijker om 2 dagen per week streng te dieten in plaats van 7 dagen per week.  In sommige opzichten is het volgen van een strenger dieet een paar dagen per week veel makkelijker omdat je duidelijke regels hebt ten aanzien van wat je allemaal mag eten.

Lees ook: Veel gestelde vragen over het 5 2 vasten dieet

Gezond leren eten

Het 5 2 vasten dieet leer je alleen datgene tee ten wat je lichaam ook echt nodig heeft. Veel mensen hebben de neiging om te veel te eten en te snacken.  Het vastendieet helpt je de manier waarop je eet te veranderen. Afvallen is eigenlijk heel simpel. Je moet ten minste 25% van het aantal calorieën die je normaal binnenkrijgt verminderen en minder voedsel eten met veel suikers en verzadigde vetten.

Voor veel mensen is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan.  Daarom kan het 5 2 vasten dieet de oplossing zijn voor jou. Je hoeft alleen twee keer per week streng te diëten en je wordt je ook steeds bewuster van gezond eten. Dit zijn hele belangrijke vaardigheden die je nodig hebt om je gewicht voor altijd onder controle te krijgen.

Officiële 5 2 vasten dieet boek

Wil je meer lezen over het 5 2 vasten dieet boek? Lees dan het officiële 5 2 vasten dieet boek van Dr. Michael Mosley en Mimi Spencer.