het paleo dieet

2,5 miljoen jaar geleden bestond het dieet van onze voorouders voornamelijk uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Dit dieet staat ook wel bekend als het Paleolithisch dieet of het jager-verzamelaardieet.

Over het algemeen wordt aangenomen dat de mens nauwelijks is veranderd op genetisch gebied door komst van de landbouw. Het Paleo dieet lijkt dan ook ideaal voor een ultieme gezond lichaam.

Alhoewel mensen zich op meerdere vlakken heeft ontwikkeld, heeft ons lichaam en ons brein nog steeds dezelfde behoeften.

In de jaren 70 werd het Paleo dieet poplair door de gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin. Hij pleitte in zijn boek “The Stone Age Diet”, dat mensen net als karnivoeren voornamelijk vetten, proteinen en een kleine hoeveel koolhydraten nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Zijn concept is sindsdien overgenomen en verbeterd door wetenschappers en auteurs. Eind jaren 90 hebben verschillende en diëtisten en arsten gepleit voor het Paleo dieet. Een terugkeer naar een Paleolithische manier van eten zou een positief effect hebben op de gezondheid.

De afgelopen jaren is overgewicht een steeds groter probleem geworden. Dit komt onder meer door voedsel met veel conserveringsmiddelen, suiker en ongezonde vetten (fast food). Steeds vaker wordt dan ook door deskundigen gepleit voor het Paleo dieet.

Voordelen van het Paleo dieet

De voordelen van het Paleo dieet zijn uitvoerig onderzocht en bewezen in verschillende academische vakbladen. Het is verassend dat wat wij in ons mond stoppen grote consequenties kan hebben voor onze levenskwaliteit.

  • Afvallen- Alhoewel het Paleo dieet niet gericht is op gewichtsverlies, vallen met toch kilo’s af met dit dieet. De voeding in het Paleo dieet hebben een vetverbrandend effect. Sterker nog, het Paleo dieet staat je toe om grote hoeveelheden van bepaalde voedingsmiddelen te eten terwijl je tegelijktijd het aantal calorieen dat je binnen krijgt ermee sterk beperkt. Het resultaat is een slank en fit lichaam.
  • Ziekten voorkomen- Het zou bewezen zijn dat het Paleo dieet kan helpen bij het voorkomen van ziekten zoals diabetes, Parkinson, bepaalde typen kanker, hartziektsen en beroertes.
  • Verbeteren spijsvertering- Veel digestive kwaaltjes zoals spastische darmen, de ziekte van Crohn en indigestie kunnen worden voorkomen.
  • Verhelpt acne– het Paleo dieet betekent ook dat je voedsel vermijd dat acne kan veroorzaken. Als er teveel talg wordt geproduceerd worden de talgklieren groter en vormen zij puistjes. Het voedsel in een Paleo dieet voorkomt pieken in insulin dat zorgt voor productie van teveel talg. Het Paleo dieet zorgt dan ook voor een mooie, gladde huid.
  • Feel Good- Het Paleo zorgt niet alleen voor een gezond lichaam en mooie huid. Je voelt je er ook beter door. Je krijgt meer energie en je zit lekkerder in je vel.

Paleo dieet basics

paleo dieet basics

Veel mensen nemen dat het Paleo dieet erg ingewikkeld is en moeilijk om te volgen. Het is eigenlijk heel simpel. Je eet “echt” voedsel. Je porties moeten er als volgt er uit zien: 56-65% moet bestaan uit dierlijke calorie, 36-45% moet komen uit plantaardige voedsel. Verder moet je uitgaan  van 19-35% aan proteine, 22-40% aan koolhydraten en 28-58% moet bestaan uit vetten.

Wat kun je eten

Het Paleo dieet gaat meer over experimenteren en niet zozeer om wat je niet mag eten. Er zijn heel veel natuurlijke voedingsmiddelen om te ontdekken. In plaats van een bakje klaargemaakte macaroni met kaas, neem je een lekkere maaltijd dat heerlijk smaakt en je ook nog veel meer energie geeft. Op de volgende pagina zie je een korte lijst van wat je allemaal kunt eten als je het Paleo dieet volgt.

Eiwitten

VleesWildGevolgelteVisSchelpvisEi
RundFazantGansTonijnKreeftKippenei
KalfHertKipZalmGarnaalGanzenei
VarkenEendKalkoenForelKamschelpEendenei
LamWilde kalkoenKwartelHeilbotKrabQuail eggs
GeitKonijnEendTongMossel 
KonijnEland BaarsOester 
SchaapHoutsnip Schelvis  
Wilde zwijn  Tarbot  
Bizon  Kabeljauw  
   Tilapia  
   Platvis  
   Tandbaars  
      
   Makreel  
   Haring  
   Anchovis  

       Groenten

StandaardBladgroentePompoenWortelChampignon
BloemkoolSlaMuskaatpompoenKoolraapOester
BroccoliSpinazieSpaghettiWortelShiitake
SelderijWaterkersEikelBietenPortabella
PaprikaPaardenbloemPompoenPastinaakZwam
UienBietenCourgetteArtisjokMorieltje
PreiBoerenkoolBoterbloemZoete aardappelen 
Groene uienZeewier Radijs 
AubergineSareptamosterd Cassave 
SpruitjesKale   
ArtisjokAndijvie   
AspergeRucola   
Komkommer    
Kool    
Oker    
Avocado    

Overig

VettenFruitsNoten en zadenSmaakmakersKruiden
Oliijf olieAppelsParanotenCayenne PeperPeterselie
AvocadoSinaasappelPistacheChilliesTijm
Kokos olieBanaanZonnebloem pittenGemberLavendel
BoterolieAarbeienPompoenzatenUienMint
VarkensvetCranberrySesam zadenKnoflookRozemarijn
Noten olieGrapefruitPecan nootZwarte peperBieslook
LamsvetPerzikWalnotenHete pepersDragon
EendenvetPeerMacadamia notenSteranijsOregano
NotenboterNectarinesPijnboom pittenMosterd zadenDille
 PruimKastanjeVenkel zadenLaurierbladen
 GranaatappelCashew notenKomijnSalie
 AnanasHazelotenKurkumaKoriander
 DruivenAmandelenKaneel 
 Papaya Paprika 


Voedingsmiddelen die je moet vermijden

Het belangrijkste met het Paleo dieet is dat je verwerkte voedsel vermijdt. Dit zorgt namelijk voor ondervoeding en toxische stiffen in je lichaam. Bewerkt voedsel is tegenwoordig heel makkelijk te verkrijgen en men neemt hier te veel van. Granen die de basis vormen van het dagelijks dieet van vele mensen hebben geen plaats in het Paleo dieet.

Ook bewerkt vet is slecht voor onze gezondheid, net zoals geraffineerde suikers. Peulvruchten, vooral sojabonen moeten helemaal worden verbannen. Zuivelproducten komen ook nauwelijks voor in het Paleo dieet.

Tips voor de Paleo levensstijl

Helaas zijn de goedkoopste voedingsmiddelen zijn ook het slechts voor je gezondheid en bevatten maar heel weinig vitaminen en mineralen. Tegenwoordig hebben wij ook een zeer drukke levensstijl, waardoor wij snel geneigd zijn om ons te wenden tot fast food. Het eten van echt voedsel wordt zelfs als iets raars gezien.

Veel mensen die van het Paleo dieet hebben gehoord, hebben het nog niet geprobeerd omdat men denkt dat het te ingewikkeld is. Echter, een lang en gezond leven is het wel waard om een aantal kleine aanpassingen te maken.Hoewel je niet zomaar even kunt overstappen naar het Paleo dieet, kun je heel makkelijk het Paleo dieet toepassen met de volgende tips:

  • Goede planning- Het is belangrijk dat je goed voorbereid bent en goed kunt plannen. Je grootste uitdaging is het in huis hebben van alle Paleo proof voedingsmiddelen en het plannen van de maaltijden. Je zult je better aan het dieet kunnen houden als je alles al in huis hebt. Een goede planning is daarom van groot belang.
  • Verstandig boodschappen doen- Ga op zoek naar de beste supermarkten, groentenboeren en slagerijen in jouw buurt. Voordat je boodschappen gaat doen moet je ervoor zorgen dat je een lijstje hebt gemaakt van alles wat je nodig hebt. Vermijd ook de gangen van winkels waar de bewerkte voedingsmiddelen staan!
  • Ruim je voorraadkast op- Zorg ervoor dat je alle voedingsmiddelen zoals granen, pasta en bewerkt voedsel uit je voorraadkast haalt. Vervang deze voedingsmiddelen met de gezonde Paleo proof voedsel.
  • Leer koken- In tegenstelling tot dieten die zijn gebaseerd op granen en tarwe, is het Paleo dieet nooit saai. De beste manier om gebruik te maken van het Paleo dieet, is te leren koken. Je kunt dan zelf diverse smaken combineren en lekkere maaltijden klaarmaken die ook nog eens heel gezond zijn!
  • Garnering- Je kunt je maaltijden aankleden met je eigen klaargemaakte sauzen. Je kunt thuis makkelijk ketchup, mosterd en salade dressings maken.
     
  • Bewegen- De veranderingen in je eetgewoonten zullen er voor zorgen dat je gewicht gaat verliezen en meer energie krijgt. Begin ook met meer bewegen, dit zorgt voor nog betere resultaten. Je voelt je dan snel fit, jong en geestelijk ook veel scherper.
  • Zorg voor steun- Het is een goed idée om je ervaringen uit te wisselen met andere mensen. ZO houdt je je motivatie op peil en zorg je ervoor dat je het dieet volhoudt. Je kunt ook online mensen vinden die het Paleo dieet volgen.

Paleo proof toetjes

Een van de grootste struikelblokken in het Paleo dieet is het nagerecht. De meeste nagerechten bevatten kunstmatige zoetstoffen en zetmeel en die zorgen er voor dat je bloedsuikerspiegel sterk stijgt.

De meeste zoete nagerechten zijn een regelrechte ramp. Echter, voor je kinderen, verjaardagen en feestdagen is het wel gebruikelijk om een zoete nagerecht te hebben. Er zijn een aantal heerlijke Paleo recepten die jou kunnen helpen naar de overgang naar de Paleo levensstijl.

Hoewel het niet een goed idee is om elke dag een nagerecht te eten, kunnen Paleo vriendelijke nagerechten je wel helpen om je lekkere trekjes onder controle te houden.

Hier is een lijst met gezonde ingredienten waarmee je Paleo vriendelijke nagerechten kunt maken.

  • Amandel meel- Je kunt amandel meel bevat veel proteïne. Amandel meel kun je gebruiken om bijvoorbeeld muffins te maken.
  • Zuivere honing– Honing wordt gezien als een echte natuurlijke Paleo zoetstof. Honing bevat echter wel veel calorieen en zorgt e rook voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Het is daarom aanbevolen om spaarzaam gebruik te maken van honing.
  • Cacao- Ongezoete cacao bevat antioxidanten en is perfect om chocolade mee te vervangen.
  • Pure vanillië extract– Pure vanillë extract is een must have ingredient in de voorraadkast van elke bakker. Zorg er alleen wel voor dat je de pure extract koopt en niet een goedkope smaakstof.
  • Kokos olie- Kokos olie is een bron van vetzuren, en dat betekent dat het direct naar de lever gaat waar het wordt gebruikt voor energie. Het wordt in dit geval niet opgeslagen in de vetreserves. Het stimuleert ook de schildklier waardoor je metabolisme versneld. Kokos olie voegt ook een zoete smaak toe aan bijvoorbeeld pannekoeken en andere bakproducten.
  • Kokos melk- Kokos melk is een goede vervanger voor zuivel. Het bevat ook melkzuur, dat goed is voor je weerstand. Kokos melk kun je gebruiken om ijs, hete chocolade melk (met cacao) en pudding mee te maken.
  • Noten– Noten zitten boordevol goede vetten die ons lichaam nodig heeft . Hazelnoten en amandelen zijn onmisbaar in het Paleo dieet. Een simple notenmix is een heerlijke en gezonde nagerecht.
  • Bevroren fruit- Diepvries fruit is handig voor het maken van makkelijke nagerechten. Je kunt er een lekkere smoothie mee maken of toevoegen aan een taartje of vlaai.
  • Dadels- Dadels zijn ook van nature erg zoet. Dadels bevatten natuurlijke suikers en zijn gemakkelijk te verteren en geven daarnaast ook een energieboost. Je kunt dadels “gewoon” eten of toevoegen aan je mixer als je bijvoorbeeld cake bakt.

CONCLUSIE

Het Paleo dieet is een bewezen dieet om mee af te vallen, maar ook om je algehele gezondheid mee te verbeteren. Als je ook nog eens begint met meer te bewegen, kun je snel resultaat zien. Je voelt je weer fit en je bent een stuk slanker.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het Paleo dieet niet ingewikkeld en heb je ook niet veel beperkingen. Sterker nog, het Paleo dieet zorgt er juist voor dat er een nieuwe cullinaire wereld voor je opengaat waarbij je veel gelegenheid hebt om te experimenteren.

Er zijn inmiddels veel kookboeken van hoge kwaliteit beschikbaar die je een flink stuk op weg kunnen helpen. Hieronder hebben wij enkele bekende boeken en programma’s op een rij gezet. Wij raden je om vooral de betreffende websites te bezoeken, al is het alleen maar om rond te kijken en inspiratie op te doen.

Lees ook:

5 2 vasten dieet

Intermittent vasten 5/2

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in