intermittent vasten 5/2

Volgens experts zou het intermittent vasten 5/2 dieet de gezondheid en functioneren van de hersenen en het hart kunnen verbeteren. Ook zouden andere belangrijke organen in ons lichaam baat hebben bij het 5:2 vasten dieet. Ook zou je minder kans hebben op het ontwikkelen van bepaalde typen kanker. Bovendien zou je langer kunnen leven met dit dieet.

Lees ook:5 2 vasten dieet

Vermindering risico op ziekten

Vasten is een soort hormese. Dit is een biologisch proces waarbij een stof in een lage dosis een positief effect heeft. Bijvoorbeeld, milde stress dat wordt veroorzaakt door vasten zorgt ervoor dat de cellen in het hart meer eiwitten gaan produceren. Ook worden er meer eiwitten geproduceerd in het maag-darmstelsel. Door dit proces gaat de hartslag en bloeddruk omlaag en de bewegingen in het digestive systeem gaan sneller. Hierdoor zou het risico op hartziekten, beroerten en darmkanker aanzienlijk verminderen. Het is eigenlijk meer een kwestie van “wat je niet doodt, maakt je sterker”.

Insuline is van belang om het risico op diabetes te verminderen. Gewichtsverlies bij mensen met overgewicht zal ook leiden tot meer gevoeligheid hiervoor. Er is ook bewijs dat de kans op het ontwikkelen van bepaalde ziekten bij het volgen van dit dieet kunnen verminderen. Dit geldt met name als mensen een mediterraans dieet volgen op de dagen dat niet wordt gevast.

Mensen die het vasten dieet combineren met een caloriearm dieet helpt niet alleen bij het afvallen, maar zal ook bijdragen aan de algehele gezondheid.

IGF-1, Insuline-gelijkende GroeiFactor-1,is een grote groep groeifactoren die bijdragen aan de ontwikkeling van kanker. Uit onderzoek zou blijken dat IGF-1 aanzienlijk verminderd gedurende een vasten dieet. Ook zou juist de reparatie van cellen worden gestimuleerd.

Feel good met intermittent vasten 5/2

Veel 5:2 dieters zeggen dat zij door het vasten scherper zijn en zich beter kunnen concentreren. Ook zouden zij veel vrolijker zijn. Deze zogenoemde “feel good” factor is een groot voordeel aangezien veel mensen juist gaan eten als zij gedeprimeerd zijn en zich down voelen. Zij gaan dan juist meer eten om zich te troosten en beter te voelen.

Op gewicht blijven

Zodra je je streefgewicht hebt bereikt met het 5:2 vastendieet, zul je dit dieet ook op de langere termijn willen volgen voor een gezonde levensstijl. Momenteel wordt er nog veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van het intermittent vasten 5 2 dieet. En zodra die bekend worden, kun je mogelijk de gezondheidsvoordelen vergroten en daar nog meer van profiteren. Voor nu is het 5 2 vasten dieet een goede manier om je streefgewicht te bereiken en ook in de toekomst op gewicht te blijven. Als je op je streefgewicht zit, zou je het aantal calorieën bijvoorbeeld kunnen verhogen van 500 naar 700 op de vastendagen.